Neviňte média, vymytý jsme sami za sebe

16. ledna 2016 v 19:26 |  Prázdná sláma

Nesnáším spojování médií a vymývání mozků.

Vymývání mozků je násilná metoda, podle definice jde o systematickou metodu používanou k dosažení změny postojů, víry, nebo možná i ztráty spojení s realitou.
Na to by se údajné ovlivňování médii možná dalo vztáhnout, ale ztrátou reality myslím právě to, co máme tak dobře spojené s vírou. Extrémní vymývači jako Manson, Jim Jones, jiné nejrůznější sekty. I tady na blogu o tom byl jednou článek, od blogerky Silwiniel. Kniha Šílenství od Roberta Muchamora nějaké metody taky popisuje moc hezky .



Vymytí mozku ale způsobuje úplnou změnu osobnosti. Člověk ztratí spojení se svým Já, se sebou samým. Chová se jinak, ale hlavně vnitřně už se mu nelíbí to, co se mu dříve líbilo, zdánlivě neškodné věci považuje za hříšné (chybí mi slovo stejného významu pro politiku. Pracovní tábory, víme?).
Mechanický pomeranč, 1984, všechny ty knihy to popisují naprosto přesně.
Asi zajímavé je, že naopak třeba v Překrásném novém světě už o vymývání mozků nešlo. Svého druhu naprogramování jedinců, které je rozdělilo na gamy, bety, alfy atd., je "špatné" svým vlastním způsobem (v naší současné kultuře je to dohodou nemorální). Tyhle předpoklady a výchova pak ale nebyla vymýváním mozků.
Bylo to dokonce i v jednom díle Simpsonových, ten, ve kterém Springfield podlehl charismatickému tlusťochovi, který je obral o peníze a nutil k těžké práci se slibem, že je všechny zachrání před koncem světa ve svém létajícím talíři.
Radost ze sekty, s09e13. Vlastně byl ještě jeden díl, tam rodince vymývala mozky samotná vláda (Nepřátelé státu, s15e21)

Máme svobodu zjišťovat si informace, nejenom zdánlivou. Můžeme si ověřovat na více zdrojích, můžeme se ptát. Můžeme číst mezi řádky. Schopný novinář je umí používat, neschopného odhalí.

Lidé sami utíkají před špatnými zprávami, nebo je naopak vyhledávají a používají je jako výmluvu. Je v psychologii známo cosi, co se nazývá fascinace. Člověk se sám ponoří do něčeho, kde si nemůže pomoct a sám vyhledává strašné zprávy o něčem, co ho fascinuje a sám se tak naprosto dokonale vyděsí. Máte poprvé v životě cestovat letadlem, z jakéhokoli důvodu si ale začnete vyhledávat vše o letadlech, létání a hlavně o leteckých katastrofách.
Každičké letecké neštěstí vás nepřekonatelně přitahuje, studujete příčiny, počet mrtvých,statistiky nehodovosti, kde to spadlo, jaké bylo počasí... A i když se na začátku strašně těšíte, nakonec nejste schopni do toho letadla nastoupit, protože je přece úplně jasné, že spadne.
Jiná situace člověka přiměje se všem podobným (a relevantním!) zprávám vyhýbat. Brání mu bezmoc je ovlivnit, vztek na ty, co problémy údajně způsobují, obyčejná póza...

Život není jednoznačný, nefungují na něj zákony vyprávění. Lidský mozek se ale svět snaží jasně rozdělit na dobrý a špatný. Člověk jinak nemůže dost dobře fungovat.
Za to ale nemůžou média. Zprávy se musí podat fakticky a věcně. Závěry si už dělá každý člověk sám.

Média nejsou velká zlá korporace s výlučným členstvím, která má za cíl zmanipulovat lidi do pozic, ve kterých jim budou bezvýhradně poslušní.
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 samaraanvil samaraanvil | Web | 17. ledna 2016 v 21:46 | Reagovat

Velmi zajímavě napsané.

2 Miky Miky | Web | 30. ledna 2016 v 1:38 | Reagovat

Titulek článku je dokonalý.
Vymývání mozků médii, to je takové oblíbené téma pro překlenutí trapného ticha v rozhovoru. 90% lidí se chytí, já supím.
Díky za osvětu :D

3 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 26. dubna 2016 v 20:18 | Reagovat

Žijeme v informační společnosti, která, jak už je z názvu řečeno stojí na informacích, problém je, že k informacím se dostat dá, jenom se musí chtít (jak píšeš ty). Hodně lidí odradí, že neumí ty informace vyhledat (zadávají do googlu stále ty samé fráze a nezkoušejí nové, na nic nového nepřijdou), někdy se můžeme setkat i s jazykovou bariérou, nerozšířeností dané informace (nejde o cenzuru, jen se ta informace neválí na každém kroku). "Vymývání mozků" to označujeme proto, že lidé pasivně přijímají, vše co dostanou pod nos aniž by se pídili po tom, odkud se to vzalo.
Jestli je to jen o lidské lenosti, hlouposti anebo vyčerpanosti nad životem, to je zas jiná otázka. Hezký, výstižný článek :D

4 zpolamrtev zpolamrtev | 26. dubna 2016 v 23:50 | Reagovat

Vymývání mozku je násilná metoda. První věta špatně. Na Wikipedii, ani na tvém prvním odkazu není napsané, že jde o násilnou formu. O systematickou, budiž, ale ne o násilnou. Co je násilí? Záměrné použití nebo hrozba použití fyzické síly proti sobě samému, jiné osobě nebo skupině či společnosti osob, které působí nebo má vysokou pravděpodobnost způsobit zranění, smrt, psychické poškození, strádání nebo újmu. Násilné vymývání mozků nefunguje. Dává to smysl. Nemůžeš někoho zmlátit a potom mu říkat, že Ježíšek neexistuje, nebo že vražda je dobrá věc. Furt tomu bude věřit. Samozřejmě ho můžeš mlátit do té doby než tomu bude věřit, ale to chceš mlátit miliony lidí? Asi tak...

Vymytí mozku ale způsobuje úplnou změnu osobnosti. Ano. Správně! A jak toho může někdo docílit? Buď rychlým a agresivním způsobem (poď sem, chytnu tě za vlasy a čip do tebe, voilá je z tebe jiná osobnost), anebo pomalým a méně agresivním způsobem (např. zprávy laděné na jednu stranu víc, než na tu druhou, poté tomu někteří můžou z lenosti podlehnout a podlehnou).

Máme svobodu zjišťovat si informace, nejenom zdánlivou. Můžeme si ověřovat na více zdrojích, můžeme se ptát. Můžeme číst mezi řádky. Situace: Máš jednu gigantickou společnost vlastnící veškeré formy informací, zpráv. Je fakt, že čím dál méně je těch, kteří vlastní takové ty menší časopisy, rádia, televizní stanice apod. Všechny informační kanály se tedy pomalu smršťují do jednoho místa. A je taky fakt, že když má někdo velkou moc, tak jí zneužívá pro svůj prospěch. Svoboda zjišťovat si informace, ověřovat si na více zdrojích, můžeme se ptát. Kde, koho? Vše jsou lži, pravda smazaná, zdroje jsou ty samé a ti, kteří by mi mohli něco říct o holokaustu jsou mrtví. Co teď?

Život není jednoznačný, nefungují na něj zákony vyprávění. Lidský mozek se ale svět snaží jasně rozdělit na dobrý a špatný. Život není jednoznačný, ale mozek se snaží jej rozdělit na dobrý a špatný? No, snaží se, ale nejde to. Příklad: Žena zabije svého muže, který ji 20 let bil, mučil a psychicky vydíral (lepší příklad mě v rychlosti nenapadl). Vražda je špatná a každý člověk má právo žít. Jedna strana mozku. Zasloužil si to, a proto by neměla žena jít do vězení. Druhá strana. Samozřejmě žena by neměla jít do vězení, pokud je jinak mentálně v pohodě, ale řekněme, že mozek je nerozhodný. A teď: Člověk jinak nemůže dost dobře fungovat. Může fungovat. Vždyť přece ten můj ještě slouží (sice otázka jak dobře, ale...), pořád můžu dýchat a přemýšlet, jen říkám, že mozek může být nerozhodný a zároveň může stále fungovat docela dobře... Každý mozek je taky trochu jiný.

Za to ale nemůžou média. Za co nemůžou média? Pouze nerozumím větě... Zprávy se musí podat fakticky a věcně. Ano, ale nejsou = pomalé vymývání mozků. Ne?

Média nejsou velká zlá korporace s výlučným členstvím, která má za cíl zmanipulovat lidi do pozic, ve kterých jim budou bezvýhradně poslušní. Občas jsem měl pocit, že jdeš proti médiím, a teď ho zase nemám. Asi jsem úplně blbej. Zčásti se asi dá souhlasit, protože bezvýhradně poslušní zatím nejsme a médiím samotným se to nemůže podařit, proto na scénu přichází další způsoby určené k podřizování (poslušnosti) jako jsou: banky, zákony a tresty za jejich nedodržování, integrace islámu, telefony a devastace školství (hloupost=snadnější ovládání) a další...

Možná článku nerozumím, nebo jsi ho napsala ne příliš srozumitelně s účelem, že si ho přečte pár lidí a teď toho možná lituješ, ale zkrátka jsem nemohl nějak nezareagovat.

Články by měli být psány nezaujatě. To nejde, když jsou média v rukách těch samých. Konzumní, hloupí lenoši si potom přečtou lži a nepídí se po pravdě. Už nevím, co jsem chtěl napsat. Vymývání mozku a média spolu souvisí a basta fidli!

5 petrflasar27 petrflasar27 | 27. dubna 2016 v 7:15 | Reagovat

Média jsou pouze poslušný nástroj vymývačů. Když reportér nejde s navrženým tématem, má padáka. Zprávy pouze vypadají jako faktické a věcné. Jinak je to velmi cílená a jak je vidět i nenápadná metoda k ovládnutí mysli strachem.

6 Jenda Jenda | E-mail | 27. dubna 2016 v 8:56 | Reagovat

Ahoj blogerko
Vymývání přijde každému jako extrémní čin. Stačí se ale zamyslet, co potřebuje dnešní společnost. Potřebuje lidi, kteří půjdou do marketu, nakoupí vše, většinou co nepotřebují a je to na základě reklamy. Pak se nechají očkovat proti něčemu, o čem nic neví, na základě reklamy. Pak někdo napíše poplašnou zprávu o uprchlících - venku žádného nepotkáte, ale každý se rozčiluje, jaká je to nehoráznost. Podobných zpráv jsou tisíce. Nebo si přečtete, že slavná herečka, či zpěvačka, ale ve skutečnosti jste o ní nikdy neslyšeli. Pak si najdete články o té osobě a zjistíte, že bylo napsáno 170 článků a je jasné, že ji někdo protěžuje. Mnoho věcí je uměle vyvoláno. Letáky ve schránkách, reklama v autobuse, v televizi, billboardy a mnoho dalších. Proč se to děje? Společnost potřebuje ovce, které následují všechna doporučení. Nepotřebuje svobodně smýšlející lidi, kteří na většinu balastu nereagují, to by postupně vše zkolabovalo. Například i zdravotnictví. Farmacie potřebuje ovce, aby si kupovali vitamíny a všechny možné léky, které vůbec nepotřebujeme. To vše se může také skrývat pod vymýváním mozků. Každý jedinec ovšem může jít cestou, která jej dovede až k úplnému procitnutí z této iluze a pak se již může naprosto svobodně rozhodovat sám. Myslíte si, že se rozhodujete sami? Svobodně? Ani náhodou - je to projekce. Stačí si zajít k doktorovi a poznáte, jak vám vnutí vše, co nepotřebujete, udělá z vás pacienta raz, dva.
Jak probudit svou mysl, jak si udržet zdraví, najít své poslání a naplnit svůj osud. Není to blábol, jen je potřeba se nad tím malinko zamyslet.
Opatruj se a děkuji za takové zamyšlení. Většinou jsou zde články, na které se nedá reagovat - tento je fajn.
Jenda
http://passlabsxa.blog.cz/

7 Eleanor Eleanor | E-mail | Web | 27. dubna 2016 v 10:47 | Reagovat

Problém nejsou média, ale lenost lidí zjišťovat si informace. Ano, jak píšeš, máme možnosti ověřovat si z více zdrojů, co se nám prezentuje v TV, ale lidé to nedělají. Raději přijmou jako dogma to, co jim prezentuje oblíbená TV stanice než aby to brali jako jeden z možný úhlů pohledu...

8 Jana Jana | E-mail | Web | 27. dubna 2016 v 12:53 | Reagovat

V dnešní době, pokud není člověk rozumná bytost s vlastním názorem či pohledem na svět, je vymýváním každé sdělování informací :)

9 Alexander1918 Alexander1918 | Web | 27. dubna 2016 v 13:00 | Reagovat

Hloupost.

Odporuješ si v jedné věci. Říkáš, že média nejsou korporace, které si upravují zprávy podle toho, jak se to hodí. A na druhé straně říkáš, že je člověk vymytý, protože je líný si ty informace ověřovat.

A propos... Pokud jsem nucen si ověřovat informace ze zdrojů, jako je tv nebo noviny (teď je to myšleno idealistiky, ne jak vypadá současná situace), bude to znamenat asi to, že to určité rysy těchto korporací nese a fakt, že náš systém (a tedy systém medií) úplně svobodný není.

10 Amia Amia | 28. dubna 2016 v 14:59 | Reagovat

[3]: Vyhledávání informací je občas na dlouhé lokte, zvláště v dnešní době, kde je tolik možností. Paradox :D
Hodně by ale pomohlo i obyčejné čtení mezi řádky a ne jen konzumovt vše tak, jak to leží a běží.

[4]: Napsala jsem ho s vědomím, že si ho nejspíš přečte jen málo lidí, jo :D
(Ovšem ani v nejmenším si na skutečný stav nestěžuju ;) )
Souhlasím s tím, že největší problém je v tom, že většinu naich médií momentálně vlastní jediná osoba. I když striktně (snad) nenařizuje, co se smí a nesmí psát, nějaká ta ,,cenzura" ale funguje.

Pointa článku je v tom, že média jako taková nemají v úmyslu a ani se nesnaží vymývat lidem mozky, ovlivňovat veřejné mínění, a tak. Nelze všechno házet jen na ně.
Každý sám si musí hrábnout do svědomí a hlavně: přemýšlet.

11 Amia Amia | 28. dubna 2016 v 15:13 | Reagovat

Média jsou (dnes) nejsnadnější způcob, jak ovládnout masy. Personifikace ale spojuje ta média - noviny, časopisy, novináře - s vymýváním, že za to můžou ony. TO mě štve.

Jo, slyšela jsem o případu, kdy reportér napsal článek. Šéfredaktor za ním přišel, jestli by to nepřepsal. Propíraný politik byl totiž zároveň vlastníkem novin a i když teď mají svobodu psát, co ,,chtějí", v budoucnu by jim mohl přiškrtit rozpočet, hrozit vyhazovem nebo podobně.
Bylo to hodně děsivý a nechtělo se mi věřit.

Ani tak to ale není veselé podřizování se korytu. I o tom už jsem psala, v únoru 2015 - Novináři jsou supi.

Pořád platí to, že když pasivně a bez námitek konzumujeme, co je nám předkládáno, jde to do kytek. Právě proto se musíme (znovu) naučit číst mezi řádky a přemýšlet!

12 Amia Amia | 28. dubna 2016 v 15:38 | Reagovat

[6]: Stát totiž stojí na ekonomice. Proto potřebujem, aby lidi kupovali, čímž nastartujeme výrobu, tím budou mít lidi práci a když budou mít práci, můžou nakupovat :(
Je to smutný i jasný zároveň. Jednou mi to vysvětloval kluk z ekonomky a i když jsem to věděla už předtím, on mi to i tak podal mnohem lépe.Bohužel to nedokážu reprodukovat.

Stejně je na tom i ropa: o ekologii se jedná už skoro 70 let a ještě se NIC nezměnilo! Protože jsme tak závislí a ropa je s naším způsobem života tak provázaná, že nevíme, jak se jí zbavit.

S ovlivňováním máš naprostou pravdu. Pořád a stále zůstávám u toho, že lidi musí přemýšlet. Pak nejdou jak ovce, ale vědomě jdou s tím či oním.
A taky si pak umí vybrat. Můj doktor mi nic nenutí, léky předepisuje jen v nejnutnějších případech a nemá problém konzultovat s kolegy odborníky. Na něj si já nemůžu ani v nejmenším stěžovat, dokonce mě i při zápalu plic zvládl udržet mimo nemocnici.

Děkuju moc za chválu a za odkaz.

[7]: Přesně! Nepřepnou ani mezi programy na té TV! Ti si pak navíc stěžují nejvíc, a přitom sledují jen ty ,,bulvární" typy, protože ty vážnější je nebaví :O

13 Amia Amia | 28. dubna 2016 v 15:48 | Reagovat

[8]: Ale prdlajs :D

[9]: Je vymytý, když si doplňující informace odmítá zjišťovat. A pokud řve, že média vymývají lidský mozky, aniž si ověřil pravdivost svého tvrzení (třeba tím, že si vyhledá informace, které původní zprávu vyvrátí)? No tak to není vymytý, to je debil.

Pořád jde o personifikaci médií, které to schytávají nevinně. Když nic jiného. Média jako taková nejsou zlá příšera, která si dělá co chce.
Problém je v samotném vlastnění, v tu chvíli nastává lehce problém. Nezávislým novinám pořád věřím tak nějak víc, než těm svázaným s někým, kdo třeba ještě je v politice. To dost nepříjemně připomíná dobu komunismu.

Taky trochu mimo, i média si na sebe musí vydělat. Proto mají reklamy, a proto přidávají i zprávy, které vždycky přitáhnou čtenáře (viz. zviřátka)

14 Aa'esha Aa'esha | 15. března 2017 v 21:39 | Reagovat

S tím tak úplně nesouhlasím. Pokud se něco v médiích objevuje ćastěji, narazíš na to ať chceš nebo ne, lidé se tomu začnou více věnovat, budou o tom mezi sebou více mluvit. A nejde jen o zprávy, o informování o událostech. Ale i hudba, filmy, seriály atd., to vše nás výrazně ovlivňuje. Když se budou produkovat jen filmy, ve kterých je na nemanzelský sex vykreslován jako společensky nepřijatelný, lidé ho tak začnou vnímat. Když budou ve filmech homosexuálové vykreslováni jako nepochopení a terorizovaní, společnost homosexuály přijme jako normální. Atd.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama